Gratis Fragt ved køb over 400 kr. (mere info)
Hvis summen af produkterne i din ordre er lig med eller mere end 400 kr. Gælder ikke særlige destinationer.
Du er i: Hjælpecenter > Bestilling af ordre > Ny PSD2 regulering for online betalinger

  Ny PSD2 regulering for online betalinger


Hvad er PSD 2?

PSD 2 (Payment Services Directive 2) er en ny europæisk betalingsstandard, der giver banker mulighed for at implementere mere kontrol, for at forbedre sikkerheden ved online banktjenester. Disse kontroller og processer gælder både for brugerens adgang til deres bankkonti (individ eller forretning) og for betaling via disse bankkonti.

For at opnå denne større sikkerhed i onlinetransaktioner anvendes en Strong Client Authentication (SCA) som er en verifikationsprocess som brugeren skal udføre, og en godkendelse af betalingen. For at denne tilladelse er gyldig, skal mindst to af disse tre sikkerhedsfaktorer være opfyldt:

  1. Noget som kun brugeren har adgang til som f. eks en mobiltelefon eller SIM-kort
  2. Noget som kun brugeren, såsom en privat adgangskode eller PIN-kode
  3. Noget som kun brugeren har, som f. eks et fingeraftryk, stemme eller ansigtsgenkendelse.


Hvornår træder den nye PSD2-regulering i kraft?

Selvom den nye forordning trådte i kraft den 14. september 2019, begynder den officielt at gælde fra den 1. januar 2021. Hver bankinstitution har besluttet, hvornår den vil anvende reglerne i sine aktiviteter: nogle gjorde det fra den første ikrafttrædelsesdag, andre fra januar 2021.

Oplysninger, der skal tages i betragtning, når du betaler online med kort i vores butik

Hvis du vælger at betale med kreditkort (selvom der er andre betalingsmetoder), skal du indtaste dine kortoplysninger: numre, kortindehaverens navn, CVV og udløbsdato, som du hidtil har gjort. Det er vigtigt at kontrollere alle disse oplysninger, inden du fortsætter med betalingsprocessen.

Vores system sender derefter betalingsanmodningen til din bank, som sender dig en godkendelsesmetode. Dette består normalt af en SMS med en autorisationskode eller nøgle, som du skal indtaste for at bekræfte betalingen. Det kan også være dit fingeraftryk, ansigtsgenkendelse ved hjælp af din smartphones kamera eller andre metoder, som hver bank har ansvaret for.

Det er vigtigt, at du altid har din mobiltelefon ved hånden, når du bestiller og betaler online for at modtage disse godkendelsesmetoder eller nøgler.

Normalt vil banker tillade, at denne proces gentages, hvis der er indtastet forkerte oplysninger, men vi anbefaler, at du nøje kontrollerer, at alle indtastede oplysninger er korrekte på hvert trin i denne proces.

Oplever du problemer med betalingen?

Hvis du har problemer med din betaling, anbefaler vi, at du kontakter kundeserviceafdelingen i din bank, da hele autorisationsprocessen afhænger af dem.

For at undgå disse problemer gentager vi de tidligere anbefalinger: Kontroller alle de anmodede data på hvert trin: kortholder, CVV, udløbsdato, kortnummer samt eventuelle nøgler eller PIN-koder, der kan blive anmodet om under processen.

Du bliver også nødt til at sikre dig, at dit nuværende mobiltelefonnummer er korrekt knyttet til bankkontoen på det kort, du skal bruge til betaling. Hvis du ikke ved, hvordan du bekræfter dette, skal du kontakte din bank for at få hjælp.

Hvis du ikke kan løse disse problemer hurtigt, minder vi dig om, at du kan betale med andre betalingsmuligheder, såsom PayPal.