Sådan får du mere ud af din tid


Vi ved alle, at dagen har 24 timer, og at de 24 timer ikke er så lange, som vi gerne vil have dem til at være. Du står tidligt op, tager på arbejde, kommer tilbage næsten om aftenen, tager på diverse ærinder, og når du så endeligt er hjemme, har du stadig tusind ting du skal have gjort. Til sidst går du i seng udmattet og med en følelse af, at du ikke har lavet alle de ting som du egentligt burde have gjort.

Men alt kan forbedres, og ved at få orden i dine sager vil du se, hvordan du kan fjerne mange flere opgaver fra din liste. Her er 7 råd, som du kan bruge i praksis i dag:

1. Sæt dig ned med et stykke papir og skriv alle de opgaver ned som du har. Du skal skrive alt ned, hvad der er vigtigt, og hvad der ikke er vigtigt. På den måde kan du få et overblik over, hvad der er vigtigt, og hvad der ikke er så vigtigt. Desuden giver det dig mulighed for at koncentrere dig om de vigtige ting.

2.- Når du har lavet din liste, skal du inddele opgaverne i: dem, der skal færdiggøres inden en bestemt dato (f.eks. et møde eller en fødselsdag), de hastende opgaver (som du skal have gjort så hurtigt som muligt), de vigtige opgaver (som måske eller måske ikke haster så meget, f.eks. at vælge julegaver til familien) og dem, der hverken haster eller er vigtige (f.eks. din drøm om at skrive en bog).

3.- Skriv de ovennævnte opgaver, der har en bestemt dato, i din kalenderbog. På den måde kan du med et enkelt blik se, hvad du skal lave på den pågældende dag eller uge. Hvis du stadig ikke har fundet en kalenderbog, anbefaler vi, at du laver din egen: Vælg en med daglig eller ugentlig visning, vælg det indvendige design, tilpas omslaget med et foto eller en tegning... du kan se alle mulighederne her!


4.- Skriv nu de opgaver ned, der haster, i en notesbog. Du kan lave en liste over dem, så det bliver lettere at krydse dem af, efterhånden som du er færdig med dem. Du kan også skrive dem i forskellige farver alt efter hvor meget de haster, og stedet hvor opgaverne skal udføres. Måske er det en opgave på en arbejdsplads, en aftale på hospitalet eller noget helt tredje.

5.- Til sidst skal du på et andet ark i kalenderbogen (eller i en anden notesbog) skrive de to typer opgaver, der er tilbage: de vigtige opgaver og de opgaver, der hverken haster eller er vigtige. De første behøver ikke at have en dato, men hvis de skal udføres på en bestemt dag, skal de noteres i kalenderen. Sidstnævnte vil være din notesbog med ting, som du skal gennemgå med jævne mellemrum, så du ud over de "obligatoriske" opgaver også kan finde tid til at lave andre typer aktiviteter, som du kan lide, men som ikke passer ind i din hverdag.

6.- Når alt er skrevet ned på et stykke papir (og dit hoved tomt for tanker og bekymringer, stopper arbejdet ikke. Du skal regelmæssigt tjekke alle dine opgaver i din kalenderbog og notesbog, så du ikke glemmer noget. Du kan f.eks. tjekke din kalenderbog om aftenen for at vide, hvad du skal lave næste dag, din liste over vigtige ting flere gange om dagen og listen over vigtige ting en gang hver tredje eller fjerde dag.


7.- Et godt tidspunkt at udføre denne opgave på, er sidst på året (så du kan starte den 1. januar med en følelse af at have styr på det hele) eller sidst på sommeren.

Nu hvor du har set, hvordan du kan forbedre din produktivitet (både på arbejdet og i dit privatliv), er det bare om at omsætte disse råd til praksis og fortælle os, hvordan de har virket for dig. Vi glæder os til at høre fra dig!